Recensie – Bloedbroeders (+ winactie!)

Titel: Bloedbroeders
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgever: van Goor
Verschenen: 2015
Pagina’s: 304
ISBN: 9789000346585
Flaptekst: Ayaan en Reza zijn bloedbroeders. En bloedbroeders gaan voor elkaar door het vuur. Tenminste, dat denkt de zestienjarige Reza. Hij kijkt tegen zijn oudere neef op en draagt hem op handen. Ayaan heeft succes bij de vrouwen, rijdt in een prachtige auto en runt het familiebedrijf. Als Ayaan Reza vraagt of hij met hem een klusje wil klaren, kan hij niet weigeren. Zelfs niet als Ayaan hem een wapen laat zien. Een goed geplande roofoverval. Het kan niet fout gaan. Maar het gaat wel fout. Gruwelijk fout. En dan blijkt dat de band van de bloedbroeders niet zo sterk is als ze dachten.

Bloedbroeders - Leukheid

Natuurlijk heb ik weleens van Helen Vreeswijk gehoord. Ze heeft een aantal spannende boeken voor jongeren geschreven, maar zelf had ik tot een tijdje geleden geen boeken van haar gelezen of in de kast staan. Toen ik zag dat Helen ook bij het event in Boekhandel Wagner was werd ik wel nieuwsgierig en ging ik een beetje rondkijken en informatie over haar zoeken. In de kringloop vond ik toen haar boek Chatroom welke ik, zeker na het lezen van Bloedbroeders ook graag wil lezen!

Nog voor het event bij boekhandel Wagner kreeg ik een e-mail via bloggers network of ik geïnteresseerd zou zijn in een winactie met onder andere Bloedbroeders van Helen Vreeswijk! Ik was enorm enthousiast en heb het boek inmiddels in huis en ga hem dus weggeven! Hoe jij kans kan maken lees je na de recensie!

Bloedbroeders dus, als ik alleen naar de titel kijk denk ik dat het over twee mensen gaat die voor elkaar voor het vuur gaan en dan niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. Op de cover zie je twee figuren, een rennend en een ander met een rode trui en capuchon. Het wekt bij mij wel nieuwsgierigheid op..

Ik heb het boek geleend bij de bieb en ben die middag meteen begonnen met lezen, ik moet zeggen dat ik een beetje moeilijk in het verhaal kon komen. In het begin lees je dat Reza met zijn moeder en zusje naar Nederland komt om extra geld te verdienen, in Pakistan zijn ze een arm gezin en familie in Nederland wilde ze wel helpen aan geld te komen. Het verwarde mij soms dat het boek gewoon Nederlands is maar, zeker in het begin, de mensen geen Nederlands tegen elkaar praatte. Ik weet niet zo goed hoe dit anders opgelost zou kunnen worden, misschien die stukjes in een ander lettertype zetten of iets dergelijks, alhoewel dat misschien ook niet lekker leest. Nadat ik een aantal bladzijden had gelezen heb ik het boek even weggelegd, het boek boeide me eigenlijk niet genoeg om hem weer op te pakken.

Een aantal dagen geleden kreeg ik Bloedbroeders binnen om weg te geven. Daarvoor vind ik dat ik zelf het boek gelezen moest hebben dus ging ik met een beetje tegenzin verder in het boek. Het plannetje van Ayaan, waarbij Reza moet helpen is wel heel spannend, een roofoverval! Je leest hoe Ayaan samen met Reza deze overval voorbereidt en hoe hij nadenkt over eventuele alibi’s en sporen die ze achter kunnen laten. Toen ze begonnen aan de overval las het boek ineens stukken sneller weg! Wat ik alleen tijdens het lezen dacht was hoe het boek verder zou gaan, ik was immers pas halverwege. Na de overval lees je namelijk hoe de politie de zaak aanpakt en oplost! Ik vond het erg leuk om tijdens het lezen een ‘kijkje’ te nemen in het werk van een rechercheursteam die bezig zijn aan een zaak en ben mede daardoor erg enthousiast over het boek!

Wat ik ook erg fijn vind aan dit boek is dat het korte hoofdstukken heeft en er niet al te veel personages in voorkomen. Het boek heeft ook een fijn eind waardoor ik zeker met een glimlach het boek dicht kon slaan!

WIN! Bloedbroeders - leukheid

Ben je nu nieuwsgierig geworden en wil je dit boek ook lezen, dat kan! Ik mag namelijk een exemplaar van bloedbroeders weggeven! Je maakt kans door in een reactie te vertellen waarom jij dit boek graag wilt winnen! (p.s. vergeet niet een geldig e-mail adres achter te laten zodat ik contact met je op kan nemen als je gewonnen hebt!)

Extra kans maken?
Volg je me al of ben je me gaan volgen? Zet dat dan ook even bij de reactie! (Liken en/of delen is altijd lief!)
Like mijn Facebook pagina (+1): https://www.facebook.com/leukheidd/