Recensie – Meesterspion

Auteur: Peter Elshout
Uitgever: Blop uitgeverij
Verschenen: 2015
Pagina’s: 254
ISBN: 9789081812153
Flaptekst:
Stel je voor dat je de meesters en juffen van je school kunt afluisteren. Dat je precies kunt horen wat ze met elkaar bespreken. Of wat ze tijdens de koffiepauze over je klasgenoten te zeggen hebben. Je zou met je oren klapperen. Dingen horen die niet voor kinderoren bestemd zijn. Wat zou je doen met die geheimen? Voor Ben van Klaveren is dat een belangrijke vraag. ‘Brave Ben’ heeft namelijk zijn spionagemicrofoontje verstopt in de lerarenkamer van zijn school. Zelf zou hij nooit op het idee gekomen zijn, maar Marloes en Ronnie hebben hem zover gekregen. Al snel heeft het afluisterclubje interessante informatie in handen. Informatie waarmee ze juf Nel, de verschrikkelijkste juf ooit, flink dwars kunnen zitten. Maar wil Ben dat wel? Durft hij verder te gaan? Als alles enorm uit de hand dreigt te lopen, moet Ben echte keuzes maken. Gaat hij door of stopt hij met wat hij zelf in gang heeft gezet?

Meesterspion - LeukheidDe meesterspion is geschreven door Peter Elshout, voor mij eigenlijk altijd nog een beetje ‘meester Peter’. Zelf heb ik nooit les van hem gehad, maar mijn zusje wel. Toen ik hoorde dat hij een boek had geschreven wist ik meteen dat ik dit boek wilde lezen. Toen ik een praatje met hem maakte op de braderie in Katwijk aan de Rijn besloot ik het boek te kopen, het boek dat ik heb is gesigneerd voor de familie, zodat mijn zusje en broertje hem ook kunnen lezen! Een tijdje geleden won ik bij ikvindlezenleuk een boekenpakket waar ook Meesterspion bij zat, mijn schoonzusje is hem nu ook aan het lezen, misschien zorgt ze er wel voor dat ook mijn broertje hem nog gaat lezen?Meesterspion - LeukheidDe kaft van het boek spreekt mij erg aan. De achtergrond is donker, wat een spannend gevoel geeft, de vier hoofdpersonen worden duidelijk afgebeeld zoals ze ook in het verhaal beschreven worden en dat is fijn voor het plaatje dat je in je hoofd schetst van deze personen. Daarnaast springt de titel van het boek eruit doordat het grote oranje letters zijn die iets dikker zijn, je voelt ze als je er met je hand overheen gaat. In het boek zijn ook een aantal illustraties die op dezelfde manier zijn vormgegeven als de kaft. Erg mooie zwart-wit tekeningen die het verhaal nog echter maken!

In het boek lees je over Ben die voor zijn verjaardag een afluistermicrofoon heeft gekregen. Ben komt in verschillende situaties terecht waar hij lastige keuzes moet maken. Je wordt als lezer meegenomen in het hoofd van Ben, wat denkt hij, welke ‘goede’ en ‘slechte’ gedachten spoken er rond in zijn hoofd? Je leest welke keuzes hij maakt en hoe hij zich daarbij voelt. Ben op is op zoek naar de echte Ben, hij is op zoek naar wie hij is. Moet hij het ene doen omdat de anderen hem dan stoer vinden of het andere omdat dat meer past bij wie hij echt is?

Waarom zijn mensen soms anders dan ze zich voordoen? Waarom doen klasgenoten maar ook leerkrachten zich soms anders voor dan ze zijn?  Dit is een thema in dit boek wat ik erg kan waarderen. Als ik terug kijk op mijn basisschool en middelbare school tijd heb ik vergelijkbare dillema’s gehad. ‘Ga ik nu bijvoorbeeld naar de meester toe om te zeggen wat de anderen hebben gedaan, of ga ik met de andere mee omdat ze me dan stoer vinden?’ Het was voor mij en denk ook voor andere lezers erg prettig om te ervaren dat iedereen dillema’s heeft over wat goed is en voelt en wat niet.

Wat ik als leerkracht goed vind is dat er in dit boek wordt omgeschreven dat leerkrachten ook maar mensen zijn die soms foute keuzes maken, verkeerde dingen doen, hun dag niet kunnen hebben en ook ruzie kunnen maken.

Meesterspion is een leuk en spannend boek voor jongens en meisjes vanaf 10 jaar!

Meesterspion - Leukheid